Verbeteren Kamelentuig

Halsterproject

Veel  bedoeïenen hebben beperkte middelen voor de halsters van hun kamelen, zoals bijvoorbeeld snijdend nylon touw.

Halster-snijdt in de nek  Halster-te-dicht-bij-de-ogen-1

Het verbeteren van de halsters draagt veel bij aan het lichamelijk welzijn van kamelen.

Authentieke halsters weer terugbrengen

De stichting wil de authentieke geitenharen halsters die de bedoeïenenvrouwen vroeger maakten weer status geven.

Zo hebben niet alleen de kamelen comfortabelere halsters maar worden tegelijkertijd ook de bedoeïenenvrouwen ondersteund!

Een authentiek geitenharen halster kost rond de € 9,50 per stuk.

De stichting gaat meer bedoeïenenvrouwen inzetten voor dit project.

Eigenaren van kamelen kunnen een authentiek halster voor een symbolisch bedrag kopen van de stichting : € 2,50 p.st.

Authentiek halster

Het maken van de authentieke halsters vergt tijd, zo zijn we bijvoorbeeld afhankelijk van de seizoenen, pas in de lente als de geiten van winter-naar zomervacht gaan, hebben de vrouwen weer wol om verder te kunnen. Bij hele gammele halsters gebruikt de stichting als overbruggingsperiode halsters uit NL, zoals te zien is in de grote foto bovenaan.

Buiksingels

Goed, zacht maar sterk, niet schurend en niet snijdend materiaal voor de buiksingels draagt ook veel bij aan het lichamelijk welzijn van kamelen, zodat er geen wonden kunnen ontstaan tussen huid en buiksingel i.v.m. schurend zand. Niet alleen is de manier van opzadelen belangrijk ter voorkoming van zadel-& buikwonden, maar ook zadelt men een kameel op wanneer de kameel zit.

Goede buiksingels zijn in Egypte te koop. Eigenaren van kamelen kunnen een buiksingel voor een symbolisch bedrag kopen van de stichting: € 2,50

Verbeterde buiksingels

Stand van Zaken

Dit project is een voortdurend project.

Omdat de vrouwen elk jaar moeten wachten tot de geiten over gaan van winter- naar zomervacht, gaat de stichting meer vrouwen inzetten voor het halsterproject.