Het verbeteren van het welzijn van kamelen door middel van:

• Voerondersteuning : aan eigenaren, de stichting komt niet met geld maar met voer, in geval van: - minder werk, m.n. 's zomers - als kamelen of eigenaren niet kunnen werken door ziekte - het ondersteunen van weduwen met kamelenvoer zodat zij een bron van inkomsten kunnen hebben.
    • Adoptie Programma : voor gepensioneerde kamelen om ze een goede oude dag te geven & voor kleine kameeltjes om ze een goede start te geven. Alle info over het adopteren vind je op de site bij Projecten.
    • Samenwerking met dierenarts(en) : doordat er geen of gebrekkige veterinaire zorg voor kamelen is ter plaatse en het dier de Kameel een speciale constitutie heeft zoekt de stichting samenwerking met goede veearts(en).
    • Medicijnen & 1e Hulp : Het aanbieden van 1e hulp en medicijnen aan kamelen, zowel reguliere als complementaire, en het aanbieden van consulten ter plaatse.
    • Verbeteren Kamelentuig : Het verbeteren van het kamelentuig zoals halsters, buiksingels en binnenwerk zadels. Zo is de stichting begonnen met het terugbrengen van authentieke halsters gemaakt door bedoeïenenvrouwen.
    • Kamelenopvang : In Dahab kan de stichting aan kleinschalige opvang doen aan diegenen die geen plek meer hebben om hun kamelen te stallen. Plannen zijn om daarnaast genoeg financiële middelen op te bouwen om een stuk grond al of niet buiten Dahab aan te kunnen kopen voor de opvang van zieke kamelen.
    • Kennis inventariseren : De traditionele, overgeleverde kennis van de bedoeïenen t.a.v. hun eigen behandelmethodes voor kamelen inventariseren en op schrift stellen t.b.v. cultuurbehoud en die kennis vergelijken en aanvullen met de kennis bekend in het Westen of in andere landen, aanvullen zowel met reguliere zorg als complementaire zorg.

Draagvermogen  Marzuka en mabruka 2

Voorts wil Stichting Dalèl het dier De Kameel meer bekendheid geven, te beginnen met een interactief gedeelte op deze site:

• De kameel vs dromedaris
    • Wonder van Efficiëntie: Waarom een kameel geschapen is zoals hij geschapen is...
    • And More: gedrag, bronst, dracht, bevalling, hiërarchie in een kudde, leeftijd, draagvermogen en nog veel meer
    • De kameel als totemdier
    • Kamelenpoëzie & proza