Food Support

food support dalel foundation-stichting dalel

Bij Food Support worden adoptie kamelen geholpen die nog niet volledig zijn geadopteerd…

De kosten voor het levensonderhoud zijn in Egypte de laatste jaren drastisch gestegen.
Het levensonderhoud voor kamelen zijn de afgelopen jaren verdubbeld naast het feit dat mannetjes kamelen niet zomaar zonder toezicht vrij rond kunnen grazen als de Woestijn in bloei staat.

Wat eet een Kameel?

Een kameel heeft ruwvoer en energievoer nodig.

Energievoer:
Energievoer bestaat uit maïs en graan.
Maïs: 2 – 3 kg per dag.
En graan: 1 kg per dag.

Een baal van 50 kilo maïs kostte voor de revolutie rond de 8 euro, nu kost dezelfde baal bijna 15 euro. Tegenwoordig schommelen de prijzen heel erg.

Een volwassen kameel doet ongeveer 16 dagen met een 50 kilo baal.

Eén baal graan van 40 kg kost rond de 10 euro (afhankelijk van de koers en prijs van dat moment).
Een volwassen kameel doet 40 dagen met 1 baal graan.

Ruwvoer:
Onder ruwvoer verstaan we hooi en gedroogde Egyptische klaver. Ruwvoer is het duurst en is erg belangrijk want het vervangt het grazen.
Kamelen in de Sinaï horen 2 keer per dag ruwvoer te krijgen. Kamelen zijn herkauwers.

1 baal basis hooi : fluctuerend van € 1,75 tot € 2,50 (afhankelijk van de koers & lokale prijs van dat moment)
Een kameel doet 1 dag met een baal.

1 grote baal gedroogde Egyptische klaver kost ongeveer: € 15,-
Een volwassen kameel doet daar 5 à 6 dagen mee.

food support dalel foundation

Wil een eigenaar zijn kameel basis voer kunnen geven, dan is hij rond de 90 euro per maand kwijt, dit is exclusief de goede hooi soorten zoals gedroogde Egyptische klaver, maar inclusief het basis hooi.
Een gemiddeld maandinkomen van een Egyptische ober is 75 euro , dit geldt voor een Egyptenaar met een vaste baan, niet voor een bedoeïen.

Noodgedwongen geven de bedoeïenen hun kamelen vaak (bedrukt) karton als ruwvoer en afval eten van restaurants als energievoer. Voor dit afval eten van restaurants betalen zij zelfs vaak ook…de Kameel is een erg gehard dier maar er zijn grenzen.

De Kameel is van nature een gehard dier
Een nadeel hiervan is dat een kameel niet snel laat zien als hij wat mankeert.

Maar een groot voordeel is dat men bij kamelen daardoor veel bereikt met preventie en voldoen aan basisbehoeften zoals goed & voldoende (basis) voer en schoon drinkwater!

Donateur worden?
In plaats van adoptant kun je ook donateur worden, maandelijks of gewoon wanneer het je uitkomt!

Je kunt ons bij je donatie laten weten wat je wilt waar je donatie aan besteed moet worden of je laat de stichting beslissen!

Bij Food Support wordt je donatie besteedt aan die kamelen die nog niet volledig geadopteerd zijn!

subaih and his little dalel