vsie en voortbestaan stichting dalèl

De situatie van de bedoeïenen – en dus ook van kamelen – is de laatste decennia drastisch veranderd. Dit geldt voor alle bedoeïenen in de Sinaï, of zij nu wonen in de kustplaatsen of in nederzettingen in de woestijn.

bedoeïenen kampvuur-visie en voortbestaan

“…..Wij weten dat wij niet meer terug kunnen naar onze oude manier van leven: rondtrekken in en door de woestijn.
Dit komt o.a. door de droger wordende woestijn, de moderne tijd maar ook door de toename van mensen, ook binnen onze stammen.

Door alle veranderingen in de afgelopen decennia zijn we erg bezig met onze identiteit, op zoek naar onze eigen balans tussen onze cultuur en kennis van de woestijn versus meegaan met de moderne tijd….”

Aldus de bedoeïenen.

Visie Stichting Dalèl over het Voortbestaan:

Wij verplaatsen ons ook niet meer te paard en toch is het Paard niet uitgestorven, integendeel.

Bedoeïenen (Arabische woestijnnomaden) zijn van oorsprong een woestijnvolk – dus een natuurvolk – met veel kennis en wijsheid over Kamelen, de Woestijn en alles wat daarin leeft en groeit.
Velen van ons zijn zo ver van de natuur af komen te staan en daardoor soms ook van onszelf, dat er juist nu een grote behoefte is aan de natuur….en dus ook aan de Bedoeïen en de Kameel.

Want met de grote innerlijke rust van de kameel en in zijn gang ervaart de mens zich weer dicht bij de natuur, komt hij dichterbij zichzelf. Ervaart hij weer verbondenheid.

Stichting Dalèl gelooft daarom in het voortbestaan van de bedoeïen en de kameel omdat er juist in deze veranderende tijden een rol voor hen is weggelegd; zij hebben de mens veel te bieden in onze behoefte aan de natuur en die rol maakt het ook mogelijk dat het e.e.a. ook naast elkaar kan bestaan.

Met de hulp aan kamelen waakt de stichting er daarnaast ook voor dat eigenaren niet afhankelijk worden gemaakt en dat zij ten alle tijde verantwoordelijk blijven voor hun dieren.

visie stichting Dalel

Ook de Woestijn-Kamelentochten van DesertJoy (www.desertjoy.nl) maken een belangrijk onderdeel uit van dit proces: doordat we rondtrekken met de bedoeïenen en hun kamelen blijft een stukje van hun nomaden-bestaan bestaan en verdienen ze geld met hun eigen verdwijnende cultuur, waardoor ze met hun inkomsten uit het ecotoerisme van DesertJoy zich op hun eigen manier en naar hun eigen keuze kunnen aanpassen aan de wereld zoals die is.

De Kameel is het symbool voor
Het vermogen om de waarde van water als levenskracht te verstaan
Het vermogen om de lasten die wij dragen te transformeren
Het verstaan van de grootte van het Universum