Adopteer een Kameel!

Het Adoptie Programma is in 2012 gestart en draagt alles bij aan het Voortbestaan van Kamelen en daarmee ook aan een Bedoeïenen cultuur die onder grote druk staat!

En is daarmee het grootste project van de stichting.

adopt a camel dalel foundation

Het Ontstaan & Waarom van het Adoptie Programma
Begin 2011 beleefde Egypte een revolutie wat het begin inluidde van economische instabiliteit en een totale instorting van het toerisme ook al was en is alles veilig in Zuid Sinaï.

Ook al begint het toerisme zachtjes aan weer aan te trekken, de economische instabiliteit geldt nog steeds en veel bedoeïenen hebben ook te lang moeten worstelen om te overleven.

En als het slecht gaat met de mens dan gaat het met de dieren vele malen slechter…

Velen hebben al noodgedwongen hun geliefde kamelen moeten verkopen aan de slacht, waardoor hun cultuur onder nog grotere druk is komen te staan en er nu een tekort is aan gezonde, betrouwbare kamelen die geschikt zijn om mee te werken aan nomadische woestijntrektochten in het ecotoerisme.

Dit geldt niet voor de kamelen & hun eigenaren in het Adoptie Programma! En daarom is het Adoptie Programma zo belangrijk…

Voor een volledig beeld over de situatie in Zuid Sinaï & Dahab:  2011–Heden

Basis Levensonderhoud Kamelen versus meerdere Adoptanten
Met de nog steeds stijgende kosten voor het levensonderhoud voor Mens en Dier in Egypte zijn de kosten voor het levensonderhoud voor een Kameel gemiddeld op 90 euro per maand gekomen.

Daarom heeft één Kameel altijd meerdere adoptanten.

Als een Kameel voor 75 euro per maand geadopteerd is, beschouwt de stichting zijn adoptie als rond, ook al kan er natuurlijk altijd voor die kameel gekozen blijven worden.

Wil je meer weten over het levensonderhoud van Kamelen plus de kosten daarvan? Kijk dan bij Food Support voor een volledig beeld!

Zo kan je Adopteren

• Minimaal voor 1 jaar, opzegtermijn graag 3 maanden, zodat de stichting bijtijds nieuwe adoptanten kan zoeken
  • Minimum adoptiebedrag is € 10,- per maand
  • Je kunt je zelfgekozen adoptiebedrag overmaken per maand of voor een heel jaar in één keer. Het is het makkelijkste om dit zelf op je eigen internetbankier omgeving in te stellen. De stichting doet niet aan machtigingen.
  • Laat ons via het formulier hieronder of via een e-mail weten:
    –  welke kameel je hebt gekozen.
    – voor hoeveel je hem/haar gaat adopteren.
    – of je je adoptie per maand of voor een heel jaar in één keer overmaakt.
    – en je emailadres, naam, adres en woonplaats zodat je updates over je kameel kunt ontvangen!

Mail naar: welkom@stichtingdalel.org
Of gebruik het Adoptie Formulier hieronder om ons te laten weten van je adoptie.
Vergeet niet zelf je adoptiebedrag in te stellen bij je bank!
Het Iban rekeningnummer van de stichting is:
NL20 RABO 0136 4896 56 t.n.v. Stichting Dalel
Woon je buiten Nederland? Dan heb je ook de Bic (Swift) Code nodig: RABO NL2U

Of: PAYPAL

Wat krijg je daarvoor?

• Behalve een gelukkige Kameel, help je ook mee aan een onder druk staande bedoeïenen cultuur!
  • Bij aanvang van je adoptie krijg je het levensverhaal van jouw Kameel plus alle al bestaande updates in zowel Woord als Beeld toegestuurd.
  • Daarnaast krijg je elke zomer een nieuwe update over je Kameel in Woord en Beeld. Zit je op Facebook? Dan kan je je Kameel ook volgen op de facebookpagina van de stichting!
  • Mocht je een keer (weer) deelnemen aan een tocht van DesertJoy, of ben je in Dahab? Dan laat ik je natuurlijk live zien hoe en waar jouw kameel woont in Dahab!
  • En natuurlijk is jouw kameel – afhankelijk van welke je hebt gekozen – ook jouw kameel op tocht! www.desertjoy.nl

Met meerdere mensen adopteren:
De stichting blijft altijd zoeken naar adoptanten.
Natuurlijk kan je zelf ook mensen zoeken: bijvoorbeeld een Kameel adopteren met een vriendengroep, sportclub, familie, met een klas ….

Met Paypal kan je een automatische adoptie (per maand) instellen.

Of meld je aan via het onderstaand formulier.

Adoptie formulier

Kies uit de volgende Adoptie Kamelen, ieder heeft zijn/haar eigen, bijzondere verhaal...

Ik kies voor een Kameel in de bloei van zijn leven!

Omdat er een tekort is aan gezonde, betrouwbare kamelen!
    Zodat zijn eigenaar een inkomen heeft uit zijn eigen, onder druk staande cultuur en deze ook door kan geven aan de jongere generatie!

dankbare Hindi

Dankbare Hindi:

Hindi is in april 2018 door de Stichting samen met 2 deelnemers van DesertJoy gered van de slacht en door de stichting herplaatst bij een moeder die altijd weigerde om de ouder wordende kameel van de familie, Dahrutsj, in te ruilen voor een jongere, waardoor zij nooit de financiële middelen hadden om een jongere kameel te kunnen kopen voor inkomsten.

Het verhaal van Hindi is bijzonder, vooral omdat Hindi zelf zijn redding in gang heeft gezet en nu – na een overwachts overlijden – de nabestaanden van zijn nieuwe mensenfamilie in Dahab inkomsten geeft … natuurlijk lees je daar alles over als je hem adopteert!

Hindi is een mannetje in de bloei van zijn leven, zijn geboortejaar wordt geschat op 2010/2011, hij is een rustige, betrouwbare kameel met een lichaam die gelijk reageert op goed basis voer.

Hindi is één van de vier kamelen die in 2020 zijn gecastreerd.

miskende ghayyadh

Miskende Ghayyadh

Ghayyadh is in 2011 van de slacht gered en herplaatst bij een weduwe zodat zij een bron van inkomsten had.

In 2018 is weduwe Rashda na een ziekbed van 1,5 jaar overleden, zij liet 4 schoolgaande kinderen achter.
    Zo Hindi nu voor inkomsten zorgt voor de nabestaanden van wijlen Ibrahim, zo zorgt Ghayyadh nu voor inkomsten aan de nabestaanden van wijlen weduwe Rashda en staat hij samen met Hindi en Dahrutsj omdat de weduwe een zus was van de familie van Dahrutsj en Hindi en deze families naast elkaar wonen.
    Ghayyadh is een mannetje, zijn geboortejaar wordt geschat op 2007. Ghayyadh is en blijft klein voor zijn leeftijd.
    Vroeger stond hij onder de deelnemers van DesertJoy bekend als de Keukenkameel omdat hij altijd alle potten en pannen droeg. Die tijd is hij allang ontgroeid. Zo ondeugend als hij vroeger was, zo rustig en betrouwbaar is hij nu.
    DesertJoy huurt Ghayyadh zo vaak mogelijk in zodat de nabestaanden een inkomen hebben.

Ghayyadh is één van de zes kamelen die in 2016 gecastreerd zijn.

opgebloeide Zar'aan

Opgebloeide Zar’aan

Zar’aan van Musa was één van de kleintjes in 2011 en dus al vanaf het begin in het adoptie programma. Toen hij 5 maanden was werden hij en zijn moeder ziek, ze werden allebei beter maar Zar’aan was sterk vermagerd.
    In april 2012 verloor hij zijn zus Aweida en in oktober 2012 verloor hij plotsklaps zijn moeder, Shaile, één van de liefste kamelen ooit.
    Zar’aan kreeg toen een plek bij de hengsten Tunesie en Asfur voor de broodnodige mannelijke energie, dat hielp voor zijn rouw en ontwikkeling.

Inmiddels is Zar’aan een volwassen hengst in de bloei van zijn leven en is hij populair onder de deelnemers van DesertJoy!
    Hoe kwetsbaar hij was als klein kameeltje, nu is hij helemaal opgebloeid! Hij is ondertussen dikke vrienden met Tunesie die hem beschermd en het is daardoor dat Zar’aan zelfs een tweede Tunesie aan het worden is voor wat betreft zijn karakter: een charmeur!

Zar’aan is één van de zes kamelen die in 2016 gecastreerd zijn.

Gheleis

Mooie Gheleis

Gheleis is in 2012 geboren en vanaf zijn geboorte in het adoptie programma.
    Zijn moeder Wijze Mabruka werd door de stichting in 2009 gered van een handelaar en geplaatst bij Subaih. Mabruka werd verkocht door haar toenmalige eigenaar omdat ze nooit drachtig werd.
    Ze heeft Subaih een jongen, Gheleis en een meisje, Marzuka gegeven en heeft een goede oude dag genoten dankzij Subaih en haar adoptanten.
    Nadat de stichting haar tijdens haar sterven beloofd had om voor Gheleis en Marzuka te blijven zorgen is ze een zachte, natuurlijke dood gestorven en eervol begraven op 27-6-2013.

Gheleis is één van de zes kamelen die in 2016 gecastreerd is. Bij Gheleis echter werd er maar één bal gevonden tijdens het ruinen, de tweede bal daalde pas weer in toen de dierenarts alweer lang en breed terug was naar Caïro.
    Gheleis en zijn tweede bal stonden dan ook op de lijst voor de 2e ronde in 2020, echter daalde zijn 2e bal ook toen weer niet in…!

Ondertussen is Gheleis uitgegroeid tot een prachtige donkere kameel, hij heeft een lange rijtraining gehad en inmiddels hoort Gheleis bij neef Ibi, nadat Subaih door leeftijd en gezondheidsredenen geen kamelen meer kan houden. Zijn moeder kan trots op hem zijn!

Abden - Adopteer een kameel! Stichting Dalel

Stabiele Abdèn

Abdèn is in 2014 geboren en heeft zich ontpopt tot een prachtig mooie, rustige, stabiele en betrouwbare kameel, maar niet zo rustig dat hij alles over zich heen laat gaan, integendeel! Hij houdt ook van donderjagen op zijn tijd met andere jonge mannetjeskamelen en als een kameel één van zijn broers, zijn kleine zusje of zijn moeder lastigvalt dan is HIJ het die erop af stormt!

In tegenstelling tot andere nakomelingen van vader en trooster Shailèn, lijkt Abdèn het meest op zijn vader, zowel qua karakter als fysiek.

In oktober 2020 is Abdèn gecastreerd en sinds 2022 is besloten dat Abdèn beschikbaar is voor deelnemers aan de tochten zoals DesertJoy die aanbiedt, daarom kan er zeker ook gekozen worden voor Abdèn! Ook al is Abden van Joyce, zij ontvangt geen vergoeding voor haar werk voor de stichting en twee bedoeïenen hebben ook altijd inkomsten uit en door haar kamelen!

Abdèn heeft een eigen pagina op de website van DesertJoy.

Tunesie

Charmeur Tunesie

Tunesie, een hengst, geschatte geboortejaar 2000 is misschien wel de meest favoriete kameel bij de deelnemers van DesertJoy. Er zijn zelfs deelnemers die speciaal voor Tunesie terugkomen! Hij heet Tunesie omdat zijn ouders uit Tunesië komen.
    Sinds 2003 is Tunesie bij Musa, hij was echter nooit echt van Musa maar van Musa’s zwager. Tot december 2014. Toen Musa en Tunesie terugkwamen van een woestijntocht hoorden ze dat zijn zwager Tunesie verkocht had omdat hij zijn schulden niet meer kon afbetalen.

Natuurlijk is Tunesie gered! Door Musa, door de Stichting maar vooral door 2 van zijn adoptanten! Waardoor Tunesie nu echt van Musa is!
    Door zijn zware bronst waardoor Tunesie van charmeur veranderde in onhandelbaar was Musa degene die als eerste openstond voor castratie, waardoor de stichting op zoek ging naar een goede dierenarts.

Tunesie is dan ook één van de zes kamelen die in 2016 gecastreerd zijn. Hij is nu het hele jaar door te berijden én een charmeur maar bovenal is hij nu het hele jaar door vooral veel gezonder nu hij geen zware bronst meer heeft.
    Tunesie is één van die kamelen die niet weet hoe hij moet paren, dus werd hij nooit gevraagd door eigenaren van vrouwtjeskamelen waardoor hij nooit een uitlaatklep had voor zijn hormonen.

Ik kies een gepensioneerde kameel en geef hem/haar een goede oude dag!

Want gepensioneerde Kamelen vullen daarnaast ook het tekort op want met goede, gezonde laatste levensjaren kan de Kameel zelfs nog met plezier (aangepast) werken zodat hij/zij ook beweging blijft krijgen in zijn natuurlijke habitat, de Woestijn!

Shailen

Trooster & Vader Shailèn

Shailèn, van Silmèn en zijn zonen Khaled en Ahmed, is een kamelenhengst met een geschatte geboortejaar van  1991.
    Silmèn is één van die eigenaren die altijd geweigerd heeft om zijn ouder wordende hengst in te ruilen.
    Maar Shailèn is dan ook heel bijzonder… Zo heeft Shailèn, zelfs nu nog op hoge leeftijd, een natuurlijk overwicht in een gemengde kudde tijdens het bronstseizoen: alle hengsten weten dat hij de leider is en worden rustig. Als er toch gebakkelei is tussen mannetjes dan haalt Shailèn ze uit elkaar.
    Ook voor de mens is hij bijzonder: hij weet raadt met alle menselijke emoties door het op zich te nemen en het af te voeren. Zo kon Joyce op die eerste tochten zonder Dalèl in 2006 alleen maar op Shailèn rijden. En zetten we Shailèn ook naast een zieke tijdens de nacht.
    Ook op afstand troost en heelt Shailèn!

Shailèn is ook vader van velen, hij wordt elke winter altijd door eigenaren van vrouwtjeskamelen gevraagd voor dekkingen. Zo is hij de vader van Zar’aan van Musa, de vader van Bilhèn, Abdèn en Dalèle van Joyce en van nog velen meer, waaronder ook Mabruk!
    Shailèn verdient een goede, oude dag dag bij Silmèn!

Jamila

Moeder Jamila

Jamila van Joyce is in 2006 door Joyce gered van zware verwaarlozing, zij was toen drachtig van Dalèl, de kameel naar wie de stichting is vernoemd. Hun kleintje mocht maar 4 dagen leven. Haar geschatte geboortejaar is 1991/1992.

Jamila komt waarschijnlijk uit het vasteland van Egypte, we weten nog altijd niet wat ze allemaal heeft meegemaakt. Zo zijn 2 van haar uiers door de mens afgeknepen waardoor deze geen melk meer geven. In de Sinaï stond ze bij voormalige eigenaars bekend als een vrouwtjeskameel van wie haar jongen nooit in leven bleven.

Nu staat zij bekend als een kameel die de mooiste jongen voortbrengt en die ook gewoon blijven leven ook al heeft zij maar twee van de vier uiers. Toen zij aangesterkt was werd ook al snel duidelijk dat zij één van de best getrainde kamelen bleek te zijn met ook nog eens een geweldig en mooi lichaam.

Ondertussen heeft zij Joyce vier jongen gegeven, drie zonen en één meisje. Als Joyce het ritme van de bedoeïenen had aangehouden dan waren het al meer dan 4 jongen geweest.
    Nu Jamila op leeftijd is en voor nageslacht heeft gezorgd waarmee ook de bedoeïenen inkomsten hebben verdient zij het om van een waardige oude dag te genieten samen met haar kroost!

Omdat Jamila van Joyce is heeft zij een eigen pagina op de website van DesertJoy.

Dahrutsj

Stille Dahrutsj

Dahrutsj van Radiye en van wijlen Ibrahim is de oudste kamelenhengst in ons midden.
    Zijn geboortejaar wordt geschat op 1990.
    Dahrutsj kwam op jonge leeftijd al terecht bij Radiye, de moeder van wijlen Ibrahim.
    Radiye is één van die eigenaren die altijd geweigerd heeft om ouder wordende Dahrutsj in te ruilen voor een jongere. Ook weigerde zij Dahrutsj te verkopen toen haar zoon Ibrahim wilde trouwen en daar geld voor nodig had.

In 2018 is Ibrahim op 38-jarige leeftijd plotsklaps overleden door een herseninfarct, hij laat een vrouw en 2 kleine kinderen achter. Voor zijn moeder Radiye, was hij het tweede kind die zij verloor.

Dahrutsj is niet alleen een troost voor Radiye maar ook voor nieuwkomer Hindi die nu bij Dahrutsj hoort. Hindi is in 2018 gered van de slacht en bij de familie Radiye geplaatst, hij is in de volle bloei van zijn leven en in luttele tijd erg gehecht geraakt aan Dahrutsj.

Dahrutsj is één van de sterkste en meest betrouwbaarste kameel ooit. Samen met Hindi zorgt Dahrutsj nu voor inkomsten voor de nabestaanden van wijlen Ibrahim.
    Nu hij genpensioneerd is gaat Dahrutsj of vrij en ongezadeld mee op woestijntochten of hij krijgt alleen een lichtgewicht berijder.
    Zowel Radiye als Dahrutsj verdienen het als geen ander dat Dahrutsj een goede, oude dag krijgt!

Asfur, initiator adoptie programma st dalel

Trouwe Asfur

Asfur is een kamelenhengst met een geschat geboortejaar van 1993.
    Asfur was in 2012 de initiator voor de start van het Adoptie Programma. Hij werd toen bedreigd met de slacht omdat zijn voormalige eigenaar bang was voor zijn bronst en is toen door de stichting samen met een DesertJoy deelneemster die altijd op Asfur reed, gered en herplaatst bij Musa.

Bij Musa is Asfur opgebloeid, gevolg is wel dat hij nu een zwaardere bronst heeft. Musa doet namelijk niet aan rantsoenering voordat het bronstseizoen begint, mede ook omdat Asfur al op leeftijd is.

Ook al geniet Asfur van een goede, oude dag bij Musa en heeft hij ook bij Musa veel deelnemers een onvergetelijke woestijnervaring gegeven;  hij heeft nu ernstige artritis in zijn onderrug en kan helaas niet meer mee op de Woestijntochten. Wij geven Asfur de best mogelijke en fijne oude dag, ook verzorgt de stichting een duur medicijn voor hem.

Asfur is één van de hoogste kamelen en hij heeft als enigste een dansende tred, wat zeer gemist wordt nu hij niet meer mee kan en niet meer bereden kan worden.

Ik kies een jong kameeltje en geef hem/haar een goede start!

Want deze kameel gaat straks het tekort aan gezonde kamelen opvullen!
    Door de vooruitziende blik van de stichting zijn er niet alleen zeven kamelen gered maar waren er in 2012 vijf jaarlingen die nu het tekort opvullen!

Dalèle

Speelse Dalèle

Dalèle van Joyce is op 28 december 2018 geboren na een moeilijke dracht voor moeder Jamila.
    Omdat Jamila altijd beviel van jongens en Joyce in 2017 hoorde dat Silmèn graag een zoon van zijn hengst Shailèn zou willen, besloot Joyce om Jamila nog één keer met Shailèn te laten paren – vooral omdat Jamila ook al jaren loops was – en dat als zij weer van een jongetje zou bevallen deze voor Silmèn zou zijn na de zoogperiode.
    Maar het lot besliste anders…het werd een meisje, Dalèle! En wat voor een meisje!
    Dalèle is een eigenzinnig, blij en onbevreesd meisje en geeft Jamila en haar verleden nu al veel heling.

Als laatste jong van Jamila is Dalèle natuurlijk vernoemd naar geestelijk vader Dalèl, met een vrouwelijke vervoeging.

Inmiddels hebben we al veel met haar meegemaakt, zoals doorgezakte enkelgewrichtjes die gelukkig genezen zijn en heeft zij ondertussen al haar rijtraining gehad! We hopen dat zij net als haar moeder prachtige jongen gaat voortbrengen en als haar eerste jong een jongetje wordt dan weten we al voor wie dit jong bestemd is!

Omdat Dalèle van Joyce is heeft zij een eigen pagina op de website van DesertJoy.

little Mabruk

Schuchtere Mabruk

Mabruk is onze nieuwste en jongste spruit in het Adoptie Programma.
    Hij is geboren op 18-2-2019 en is daarmee 1,5 maand jonger dan Dalèle. Hij kon niet meer onderhouden worden door zijn eigenaar.

Mabruk is het eerste jong van zijn moeder, zijn moeder had niet voldoende melk en omdat zijn moeder ook snel vermagerde tijdens de melkproductie moest Mabruk ook vroeg van de melk af.

Mabruk heeft daardoor een achterstand en is nu nog klein voor zijn leeftijd.
    Maar omdat zowel zijn vader Shailèn als zijn moeder beiden betrouwbare en lieve Kamelen zijn en er al zo weinig goede Kamelen over zijn en we ook rekening moeten houden met de leeftijden van 3 oude gepensioneerde Kamelen heeft de stichting in december 2019 desondanks toch besloten om Mabruk over te kopen en hem te plaatsen bij zijn vader Shailèn van Silmèn, Khaled en Ahmed! Mabruk is in een warm bad gekomen en is ook al aangekomen in gewicht! En gaat hij het tekort aan goede Kamelen aanvullen en daarmee bijdragen aan een onder druk staande Bedoeïenen cultuur, want inmiddels heeft hij zijn rijtraining gehad wat veelbelovend was!

Mabruk had al die tijd ook nog geen naam, maar Khaled en Ahmed hebben hem de naam Mabruk gegeven wat Gezegend/de Gezegende betekent.

DANK JE WEL VOOR HET KIEZEN VAN ÉÉN VAN ONS!