OPSCHONEN VOOR VOEDSEL

Opschonen voor Voedsel is ontstaan door de wereldwijde corona crisis en is daarmee ons jongste project en gaat over 3 goede doelen in 1!

Met de komst van het c-virus in de wereld viel in 1 klap het toerisme weg in maart 2020.
Zo ook voor de Bedoeïenen en de Kamelen in Zuid Sinaï.
En net op het moment dat eind 2019 het toerisme na jaren eindelijk weer begon aan te trekken.

Nadat de stichting in Dahab geslaagd was om alles te waarborgen voor 15 Kamelen vanaf half maart tot en met oktober 2020, begon de stichting in Nederland een maandenlange, succesvolle Voedselactie voor de Bedoeïenen families van alle Kamelen die ondersteund worden door de stichting. Het voelde voor de stichting namelijk heel raar dat alles gewaarborgd was voor de Kamelen maar dat hun mensen dit keer een meer dan onzekere tijd in gingen.
In tegenstelling tot Nederland is er in Egypte geen overheidssteun voor de gewone man.
En waar grote delen van de wereld gebukt gingen onder het virus & de maatregelen zo gingen de Bedoeïenen en hun Kamelen niet gebukt onder het virus maar onder het wegvallen van alle inkomsten.

voor en na opschonen st dalel

Al gauw bleek dat deze crisis in de wereld langer zou duren dan verwacht en met het aanbreken van het nieuwe Woestijnseizoen vroeg de stichting zich af hoe nu verder want Kamelen moeten erop uit: lopen, bewegen en werken.

Tot de stichting eind zomer 2020 het lumineuze idee kreeg om toch door te gaan met de Voedselactie maar dat we er na de zomer iets voor terug konden gaan doen: namelijk de Woestijn Opschonen!
Een geweldige Win-Win was er geboren: de Kamelen eindelijk weer erop uit – de Bedoeïenen inkomsten uit de Voedseldonaties – en Opgeschoonde delen van de Woestijn!

En zo konden we in het Woestijnseizoen  najaar ‘20-voorjaar ‘21 drie Woestijn Clean Up tochten doen: oktober 2020 – januari 2021 – maart 2021 van 5, 8 en 9 dagen!
In december 2020 had DesertJoy zowaar een Kerstreis, wat heel goed uitkwam want zo konden we de Clean Ups – en dus inkomsten voor de families – over het seizoen spreiden.

clean ups for food dalel foundation
woestijn opschonen stichting dalel
opschonen stichting dalel
afval in rotsspleten - opschonen st dalel
foodcans beercans cleaning up by stichting dalel

Nu we inmiddels ervaren hebben hoe nodig de Clean Ups zijn – op de laatste Clean Up hebben we maar liefst 473 kg opgeruimd! – heeft de stichting in april 2021 besloten dat het Opschonen voor Voedsel een vast onderdeel, project, wordt!

Hoe gaat het Opschonen in zijn werk?

Het Opschonen voor Voedsel is geweldig voor Kamelen: voor elke opschoning zijn er enkele dag ritten per kameel nodig voordat we in het betreffende gebied aan komen. Daar laten we de Kamelen grazen.
Terwijl de volwassen en de jongere mannen te voet gaan opschonen houden de oudere Bedoeïenen een oogje op de grazende kamelen en bereiden zij de lunch voor degenen die aan het opschonen zijn.
Of we nu opschonen in kloven waar geen gemotoriseerd vervoer kan komen of in weids gebied, er wordt te voet door ons opgeschoond terwijl de kamelen dus grazen.

kamelenwelzijn op clean ups stichting dalel

In nauwe kloven ontoegankelijk voor gemotoriseerd vervoer zijn na het opschonen de Kamelen nodig om alle afvalzakken – wat op diverse punten staat – op te zadelen om zo gezamenlijk af te zakken naar een punt waar er weer gemotoriseerd vervoer kan komen die het afval wegbrengt naar de vuilstortplaats van Dahab nadat we eerst het afval gewogen hebben.
Waarna vervolgens de terugrit per kameel naar Dahab gezamenlijk wordt hervat.

weighing the garbage dalel foundation
garbage loaded on the camels dalel foundation clean up
garbage on its way - clean up dalel foundation

Opschonen voor Voedsel vindt altijd plaats in het Woestijnseizoen = van oktober t/m april, daarvoor en daarna is het te heet.
DesertJoy plant altijd 8 tot 10 Woestijn-Kamelentochten per Woestijnseizoen: als een reis geen deelnemers heeft dan gaan we – bij voldoende donaties hiervoor – een Opschonen voor Voedselactie doen!

Dus Jouw Donatie is meer dan Welkom! Je ondersteunt dan 3 goede doelen: inkomsten voor de Bedoeïenen – De Kamelen hebben hun broodnodige beweging in hun Natuurlijke Habitat – en de Woestijn Natuur schoont op!

DOE JE MEE?

opschonen voor voedsel st dalel team

DANK JE WEL!