BASICS4CAMELS

De Kameel is van nature een gehard dier.

Een nadeel hiervan is dat een kameel niet snel laat zien als hij wat mankeert.

Maar een groot voordeel is dat men bij kamelen daardoor veel bereikt met preventie!

Basics4Camels gaat daarom ook helemaal over preventie.

Juist in Dahab is er steeds minder ruimte voor het houden van Kamelen. Hierdoor staan kamelen vaak in een (te) kleine ruimte waardoor de kans op in-en uitwendige parasieten groter is, m.n. ’s zomers.

Preventie is daarom nog belangrijker.

Wat houdt preventie in:

– goed en schoon basis voer en drinkwater.
– regelmatige uitmesting van de grond en het afvoeren daarvan.
– het sproeien van zowel de grond als de kamelen zelf.
– minimaal 1 x per jaar nieuw zand.
– bij het vermoeden van wormen: een wormenkuur met Albendazole
– bij het vermoeden van een teveel aan andere in-of uitwendige parasieten: een kuur of vaccinaties van Ivermectine (Avimec).

basics4camels stichting dalel

Uitmesting & Afvoeren:
Het uitmesten van de grond is in het hete, klamme zeeklimaat van Dahab een zwaar karwei. Veel eigenaren kunnen dat fysiek niet aan of hebben daar op zijn minst hulp bij nodig.
De stichting helpt daarbij door het inhuren van werkmensen.

Uitmesting moet ook afgevoerd worden d.m.v. het inhuren van een truck, hier helpt de stichting ook.

basics4camels stichting dalel

basics4camels butox and sprayers

Sproeien:
Voor het sproeien van de grond en de kamelen zelf zijn er drukspuiten nodig en Butox.
Dit kunnen eigenaren zelf doen: van de stichting kunnen zij een drukspuit lenen en de stichting verschaft Butox.

basics4camels new bedding

Nieuw zand:
De stichting helpt bij de kosten voor 0,5 of 1 kuub nieuw zand wat aangevoerd wordt per truck.
De eigenaren kunnen zelf het nieuwe zand verspreiden per kruiwagen.

basics4camels vaccinations

Vaccinaties & kuren:
De stichting verschaft wormenkuren en Avimec.

Wat nog meer onder Basics4Camels valt:

– een zeebad voor kamelen is erg goed voor uitwendige parasieten! Dit kan natuurlijk alleen in de warm(st)e maanden, vanaf half april en kost niks (yeah).
– reparatie of vervanging van waterpomp motoren voor drinkwater voor kamelen.
– reparatie of vervanging van omheiningen zodat kamelen vrij rond kunnen blijven lopen in hun eigen omheining in plaats van vaststaan.

basics4camels repair and replacements