Stichting Dalèl is opgericht en wordt gerund door kamelenvrouw Joyce Schröder (1960), sinds 1995 nauw betrokken bij de Muzayna bedoeïenen.

Zij woont het overgrote deel van het jaar tussen de bedoeïenen in Dahab samen haar vijf kamelen, Jamila, Subhan, Bilhèn, Abdèn en Dalèle.

Naast Stichting Dalèl is zij ook het gezicht van DesertJoy, een kleinschalige ecotoerisme reisorganisatie, waarin zij nomadische woestijnreizen per kameel door de woestijn van Zuid Sinaï organiseert en begeleidt, samen met de Muzayna bedoeïenen: www.desertjoy.nl

kamelenvrouw Joyce Schröder

Haar eerste Kameel Dalèl, met wie alles begon …

Dalel stichting Dalel en DesertJoy

Het Ontstaan

Het Ontstaan & Uitleg Logo

Nadat mijn eerste kameel Dalèl (hengst) na 8 jaren samen te zijn geweest, op 8 februari 2006 overleed, kreeg ik op de eerste tochten zonder hem veel troost van de rest van de kudde en van elke kameel afzonderlijk en ieder op zijn eigen manier.

Met Dalèl is alles begonnen, dat hij bijzonder was wist ik al tijdens zijn leven, maar na zijn dood besefte ik pas goed hoe bijzonder hij was. Hij is nog steeds mijn inspirator en gids.

De troost van de kudde en van elk afzonderlijk zal ik nooit meer vergeten.
Het was daardoor dat ik na het overlijden van Dalèl veel meer oog kreeg voor de andere kamelen en de wens ontstond om meer te willen betekenen voor deze bijzondere dieren.

Anderhalf jaar liep ik met deze wens rond, totdat op 1 augustus 2007 mijn tweede kameel Aweida (vrouwtjeskameel) overleed.
Twee dagen na haar overlijden gebeurde er iets bijzonders, het leek of ze allebei in de kamer waren, alsof iets groters de ruimte vulde en ik werd gedragen. Toen vloeiden ineens de missie en doelen uit mijn pen en werd mijn wens eindelijk op 11 september 2007 concreet bij de notaris.

Het is daarom dat de stichting de naam draagt van Dalèl en dat het logo de beeltenis is van Aweida.

Ontstaan Stichting Dalel

Team Stichting Dalèl

team stichting Dalel - Musa

Muzayni bedoeïen van de Masaga’a-clan, is geboren in de woestijn en gedeeltelijk opgegroeid in de woestijn met hun kudde kamelen.

Zijn rol en kwaliteiten:
Musa is een goede uitvoerder en houdt het hoofd koel bij calamiteiten. Hij heeft een grote kennis van de bedoeïenen gemeenschap, is goed in traceren en geeft de stichting bij twijfel raad over situaties van families c.q eigenaren van kamelen.

Daarnaast regelt Musa samen met de stichting de inkoop van het voer voor de adoptiekamelen.

Musa staat vooral open voor veranderingen t.a.v. verzorging van en omgang met kamelen door het veranderende leven, daarnaast is hij gretig in het leren van de kennis die nog leeft bij oude(re) bedoeïenen, zoals Aliyèn en Subaih, over behandeling van kamelen.

Musa was destijds ook de enige die openstond voor castratie bij kamelen hengsten als ze niet gebruikt worden voor de voortplanting, dit zorgde ervoor dat de stichting het castratie/ruinen project opstartte!

Musa woont samen met zijn gezin en 3 kamelen in Dahab.

Aliyèn - teammember of the dalel foundation

Muzayni bedoeïen van de Hedai-clan, werkt al ruim 40 jaar met kamelen.

Aliyèn heeft een grote kennis van kamelen, m.n. over symptomen en de bijbehorende drukpunten daarbij.

Aliyèn is geboren in de woestijn en heeft zijn hele leven rondgetrokken met hun kuddes door de Sinaï woestijn. Hij is een gepassioneerd Woestijn & Kamelen man.

Tegenwoordig woont hij gedeeltes van het jaar in Dahab en is hij de directe buurman van Stichting Dalèl in Dahab.

Aliyèn neemt de plek in van zijn overleden vader, die alom bekend stond onder de bedoeïenen als ‘de kamelendokter’ en is in zijn gemeenschap alom gerespecteerd om zijn kennis van Kamelen en om zijn kennis over de Woestijn.

Late Hadj Faraj Ataiyiq - Dalel Foundation

Speciale vermelding verdient de Hadj. Hij stond alom bekend als ‘de kamelendokter’ en werd van heinde en ver gehaald om naar zieke kamelen te komen. De laatste jaren van zijn leven woonde hij in Dahab bij zijn zoon Aliyèn, waar hij op 3 juli 2008 op hoge leeftijd overleed.

De Hadj ‘las’ als het ware een kameel, in één oogopslag deed hij dat. Hij heeft veel voor kamelen betekend, niet alleen bij ziekte maar ook bij zogenaamd ‘onhandelbaar’ gedrag van een kameel werd hij gehaald.
Zo heeft hij bijvoorbeeld ook Jamila geholpen die verwaarloosd was toen ze bij Joyce terechtkwam.

De Hadj heeft zijn hele leven onder de kamelen vertoeft en heeft veel van zijn kennis overgedragen aan zijn zoon Aliyèn, die nu zijn plek inneemt.